Glemt Passord?

Historisk beskrivelse av arkivfunksjonen ved UiO

Universitetet i Oslo har bevart arkivmateriale fra 1813. Fra de første årene finnes det materiale fra universitetsledelsen. Dette materialet er avlevert til Riksarkivet.

Mesteparten av arkivdannelsen har vært knyttet til Rektor og Kollegiet, Kvæsturet (økonomifunksjonen), eksamenskontoret og fakultet/institutt.

Siden 1970-tallet har det eksistert en felles arkivnøkkel. Arkivfunksjonen til universitetsledelsen og kollegiet ble etterhvert kalt Hovedarkivet som betjente sentraladministrasjonen. Arkivdanning ved fakultet og institutt skjedde i varierende grad.

I 1993 ble det en formell endring med at arkivleder ved Hovedarkivet fikk ansvar for all arkivdanning ved UiO.

Hovedarkivet ble flyttet fra Universitetsdirektørens kontor til Organisasjons- og personalseksjonen (OPA) og opprettet som egen seksjon i 1998; Seksjon for arkiv. Arkivleder ble seksjonsleder og inngikk i ledergruppen i OPA.

I 1999 ble det bestemt at hvert fakultet og tilsvarende enheter skulle ha ett arkiv og at instituttarkivene skulle opphøre. I praksis betød dette en overgang fra ca. 100 delarkiv til 15 delarkiv i 1999. Ansvaret for delarkivene skulle ligge i linjen. Det var fakultetene eller tilsvarende enheter v/ direktøren som var ansvarlig for delarkivene.

I 2000 ble Seksjon for arkiv delt i to enheter; Arkivledelsen og delarkiv SA som betjente sentraladministrasjonen. Arkivleder hadde personalansvar for hele seksjonen frem til 2001. Da fikk faggruppeansvarlig for delarkiv SA personalansvar for sin gruppe.

I 2008 ble Seksjon for arkiv delt i to seksjoner: Arkivet ved sentraladministrasjonen (Arkiv SA) og Seksjon for arkivledelse (SAL). I 2010 endret  Seksjon for arkivledelse navn til Seksjon for forvaltning av elektronisk saksbehandling og dokumentasjon (eSak). I tillegg til det arkivfaglige ansvaret for UiOs arkiver hadde seksjonen forvaltningsansvaret for UiOs arkiv- og saksbehandlingssystem, ePhorte som ble innført i 2008.

Ved omorganisering av universitetets sentraladministrasjon 1. januar 2014 ble Organisasjons- og personalavdelingen lagt ned og eSak flyttet til Avdeling for administrativ støtte. Denne avdelingen endret navn til Avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring i 2020. I november 2020 ble eSak overført fra Avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring til Avdeling for Personalstøtte. Avdeling for personalstøtte endret navn til Avdeling for organisasjon og personal 01.11.2022.

22.10.2019 vedtok Universitetsstyret å samle arkivfunksjonen ved UiO i eSak . Samlingen fant sted 1.1.2022. De lokale delarkivene ble da lagt ned og medarbeiderne ble flyttet eSak. Kulturhistorisk Museum (KHM) opprettholdt sitt delarkiv.