Glemt Passord?

Anbud

Offentlig anskaffelser (anbud/tilbud)

Anskaffelse

Formål:

Sikre korrekt dokumentasjon, journalføring og arkivering av anskaffelsessaker. Marker har som målsetting at anskaffelser i kommunens regi utføres i henhold til lov om offentlige anskaffelser med tilhørende forskrifter og retningslinjer, god forretningsskikk og effektiv ressursbruk. Marker kommune samarbeider med andre kommuner og Østfold fylkeskommune på noen innkjøpsområder.

Hva er anskaffelsessaker?

Lov om offentlige anskaffelser dekker innkjøp av varer, tjenester og bygg- og anleggssaker; arbeider som foretas av offentlige organer. Anskaffelser skal være gjenstand for konkurranse. Basert på omfanget kan virksomheten gjennomføre åpen eller begrenset tilbudskonkurranse, konkurranse med forhandling eller eventuelt direkte anskaffelse. Forskrift om offentlig anskaffelser (FOA) pålegger oss å føre protokoll på anskaffelser over kr 100.000,- eks. mva.

Virksomheten lager en tilbudsforespørsel, mottar tilbud, evaluerer og velger tilbyder og inngår kontrakt. Ofte gjennomføres det avklaringsmøte/kontraktsmøte med tilbydere før kontrakt signeres.

Marker kommune kunngjør alle konkurranser over NOK 1.1 mill eks.mva om kjøp av ulike varer, tjenester og bygnings- og anleggsarbeider på den nasjonale databasen for offentlige innkjøp: https://www.doffin.no/.

Journalføring:

Hele anskaffelsessaken skal dokumenteres skriftlig, inklusive møter og annen kommunikasjon med tilbydere. I en anskaffelse skal føres en anskaffelsesprotokoll. Både anskaffelsesprotokollen, tilbudsforespørsel, innkomne tilbudsdokumenter og skriftlig kommunikasjon i anskaffelsesprosessen er saksdokumenter. Dokumentasjonen er underlagt innsynsretten og skal dermed føres i journal.

Henvisninger:

 

Dokumenttyper:

I = inngående brev

U = utgående brev

X = internt notat

Hjemmel skal være Ofl. § 23 og Fvl. § 13.

 

 

 

Rutine/prosess for journalføring av tilbudsdokumenter (anbud)

 

Nr

Arbeidsoppgave

Kommentarer

Ansvarlig

Dokument-type

Unntatt off.

1

Opprette sak i arkivsystemet

Sakstittel : Anskaffelse – fyll inn hva som skal anskaffes

Saksbehandler

 

 

2

Utarbeidelse av tilbudsgrunnlag/konkurransegrunnlag med evnt vedlegg

 

 

Dok X

 

3

Annonsering i DOFFIN/dagspresse

 

Saksbehandler

Dok U

Nei

4

Utsendelse av tilbudsgrunnlag

For bygg- og anleggsarbeider som regel sammen med innkallingen til befaring

Saksbehandler

Dok U

 

5

Informasjon arkiv

Det må informeres til arkiv når anbudsåpning skal skje

Saksbehandler/ arkiv

 

 

6

Innkomne tilbud

Innkomne tilbud skal være merket med anbud/tilbud på konvolutten og skal ikke åpnes. Konvolutten påføres dato, klokkeslett og din signatur. Kvittering utstedes til leverandøren om ønskelig. Lever konvolutten til saksbeh.

Om et anbud kommer i umerket konvolutt/pakke, vil den bli åpnet. Med det samme som det fremgår at det er et anbud, skal innholdet legges tilbake i konvolutten, og den forsegles med tape. Det settes en merknad utenpå konvolutten at det er et åpnet anbud og hvorfor den er åpnet.

 

For elektronisk mottatte tilbud sørger saksbeh. for at dokumentene overføres til rette sak

Saksbehandler/arkiv

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Tilbudsåpning

Enten åpen/lukket med forhandlinger. Protokollen leveres arkiv for skanning etter åpning, eller overføres elektronisk av saksbehandler

Saksbehandler/ arkiv

Dok X

Ja

Off.l§23, 3.ledd

 

 

8

Journalføring av tilbud

Mottatte tilbud journalføres med skjerming av avsender. Ved elektronisk føring hentes filer fra nettsted og saksbeh. overfører disse til aktuell sak

Saksbehandler/arkiv

Dok I

Ja

Off.l§23, 3.ledd

 

 

 

 

 

9

Referater fra møter og dokumentasjon av vurderinger m.v

Interne og eksterne møter føres som interne notater

Saksbehandler/arkiv

Dok X

Ja

Off.l§23, 3. ledd

10

Valg og innstilling av leverandør

Skal framgå av anskaffelsesprotokollen. Sender ut brev om hvem vi instiller, og de andre tilbyderne har en klagefrist på minimum 10 dager

Saksbehandler

Dok U

Ja

Off.l§23, 3. ledd

 

 

 

 

11

Evnt klager og tilsvar på klager

Korrespondanse ifm

klagebehandling

 

Saksbehandler/ arkiv

Dok I og U

Ja

Off.l§23, 3. ledd

12

Oppheving av gradering

Når leverandør er valgt, kan alle tilbud og protokoller avgraderes

Saksbehandler/arkiv

 

 

13

Kontraktsmøte med signering av avtale

Etter klagefristens utløp kan kontrakt signeres dersom det ikke foreligger klager

Saksbehandler

Dok I

Ja

Off.l§13, 1. ledd (kun filinnhold, ikke avsender)

14

Arkivering

Anbudsvinnerens dokumenter skannes i sin helhet med alle vedlegg og arkiveres i avtaleregisteret på sentralarkivet. Anbudet bevares

For fullelektronisk arkiv, legges også ved tilbud og konkurransegrunnlaget dersom de ikke er ført på saken

Arkiv

Dok I

Ja

Off.l§13. 1. ledd

(kun filinnhold, ikke avsender) Henvendelse om innsyn avklares av innkjøper/saksbeh.

15

Makulering

Dokumenter fra de tapende firmaer, oppbevares hos saksbehandler i 5 år før de makuleres